Landing page to pojęcie, które coraz częściej pojawia się w rozmowach dotyczących obecności firm w internecie. Poznaj znaczenie tego terminu i dowiedz się, jak to narzędzie może pomóc Twojej działalności. Podpowiem Ci też, jak je stworzyć, by działało na Twoją korzyść.

Czym jest landing page?

Termin ten funkcjonuje w polskim słowniku marketingowym od co najmniej kilkunastu lat. Sformułowanie pochodzi z języka angielskiego i w najprostszym tłumaczeniu oznacza po prostu stronę docelową. Jest to więc pewien specyficzny rodzaj strony internetowej, bardzo często będącej pierwszym miejscem styczności odbiorcy z naszą marką. Najważniejszą cechą landing page’a jest fakt, że powstaje on po to, by nakłonić użytkownika do wykonania konkretnego działania, na którym nam zależy ze względów biznesowych. Może to być przykładowo:

  • dokonanie zakupu konkretnego produktu,
  • zapis do newslettera,
  • wysłanie do nas wiadomości,
  • pobranie pliku,
  • skorzystanie z narzędzia,
  • wzięcie udziału w akcji promocyjnej lub konkursie,
  • pozostawienie danych kontaktowych,
  • wypełnienie ankiety.

Landing page może być częścią większej witryny lub całkiem niezależnym od niej bytem, może składać się z wielu podstron lub być jedną, bardzo prostą stroną – każdy z nich może działać lub nie. Pokażę Ci teraz, od czego to zależy.

Dobry landing page, czyli jaki?

Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na dobry landing page. Warto jednak wiedzieć, jakie cechy powinien on posiadać, aby uznać go za taki.

Dobry landing page:

  • to taki, na który trafiają ściśle zdefiniowani przez nas odbiorcy, wyznaczeni jako interesująca nas grupa docelowa,
  • prezentuje wyłącznie niezbędne treści,
  • skupia się na realizacji określonego działania użytkownika,
  • a przede wszystkim: jest skuteczny, a więc sprzyja realizacji konkretnego celu.

Jak stworzyć dobry landing page?

  • Zacznij od dokładnego zdefiniowania swojego celu, określ mierniki skuteczności i sprawdzaj ją.

Zastanów się nad tym, co chcesz osiągnąć, a następnie pomyśl, jakie działanie użytkowników pomoże Ci w realizacji tego celu. Jeśli będzie nim pozyskanie e-maili potencjalnych klientów, działaniem użytkownika będzie podanie Ci swojego adresu, wyrażenie odpowiednich zgód i zapisanie się do Twojej bazy mailowej.

Ważne, by Twój cel był mierzalny – tylko wtedy dowiesz się, czy po upływie określonego czasu udało Ci się osiągnąć efekt. Załóż przykładowo, że przez miesiąc chcesz pozyskać 1000 adresów e-mail, a po tym okresie sprawdź, ile udało Ci się pozyskać. Dzięki temu dowiesz się, czy Twój landing jest skuteczny.

  • Zastanów się nad grupą docelową swoich działań i ściągnij ją na landing page.

Im lepiej zdefiniujesz i poznasz swoją grupę docelową, tym łatwiej będzie Ci osiągnąć założony cel. Miej na uwadze także to, że landing page sam w sobie nie stanowi wartości – liczy się dopiero to, czy trafią na niego osoby będące Twoją grupą docelową. Dobrze zaplanuj działania marketingowe, pamiętając, że w tej sytuacji liczy się jakość ruchu na Twojej stronie, a nie liczba użytkowników odwiedzających ją.

  • Przemyśl, zaplanuj i przygotuj treści.

Dobierz je tak, by trafiały do Twojej grupy docelowej. Prowadzisz konkurs dla studentów? Świetnie! Zastanów się, co będzie dla nich interesujące i używaj języka, który do nich dotrze. Promujesz kalkulator dla księgowych? Też znakomicie, ale w tej sytuacji komunikaty sformułujesz w nieco inny sposób. Nie zapominaj także o tym, że landing page służy przede wszystkim do realizacji przez użytkownika określonego działania – nie rozpisuj się niepotrzebnie, by nie odciągać go od tej czynności.

  • Skup się na jednym celu.

Nie próbuj upiec wielu pieczeni na jednym ogniu. Kowalski namawiany na jednej stronie do zapisania się do newslettera, zakupu nowego produktu i udziału w konkursie, prawdopodobnie po prostu… ucieknie i więcej nie wróci. Nie rozpraszaj go – skup się na jednym celu, jednym działaniu i to do jego realizacji dostosowuj całą komunikację.

  • Stwórz miejsce przyjemne dla oka.

Zainteresuj użytkownika zarówno treścią, jak i szatą graficzną landing page’a. Chodzi tu nie tylko o projekt graficzny, ale także o zastosowane przez programistów animacje i to, by wszystko działało poprawnie. To zatrzyma Twojego odbiorcę na stronie, a im dłużej na niej zostanie, tym większa szansa, że wykona pożądane działanie.

  • Wykorzystaj odpowiednie narzędzia.

Prosty landing page możesz stworzyć samodzielnie, korzystając z jednego z wielu dostępnych narzędzi, darmowych lub płatnych. By z nich skorzystać, nie musisz być grafikiem ani programistą. Najpopularniejsze kreatory landing page’ów to:

  • Landingi.com – platforma oferuje setki gotowych szablonów, bibliotekę zdjęć oraz opcję tworzenia stron dostosowanych do różnych przeglądarek i urządzeń mobilnych. Prosty w obsłudze kreator pozwoli Ci na szybką publikację strony, możliwe jest też połączenie jej z Twoimi narzędziami marketingowymi i weryfikacja skuteczności dzięki testom A/B. Dostęp do narzędzia jest płatny, ale możesz przetestować je podczas darmowego okresu próbnego.
  • GetResponse – popularna platforma do szeroko pojętego e-marketingu udostępnia prosty kreator drag-and-drop do tworzenia landing page w ramach szerokiej gamy narzędzi. Gotowe responsywne szablony, biblioteka zdjęć i GIFów pozwolą Ci stworzyć stronę w kilka minut. Dzięki testom A/B zoptymalizujesz ją, by uzyskać maksymalny efekt. Platforma oferuje też pop-up’y, formularze, moduł sklepowy z integracją z platformami sprzedażowymi oraz wiele innych opcji. Narzędzie dostępne jest w ramach kilku planów taryfowych i okresu testowego.
  • wix.com – plaforma udostępnia dwa narzędzia do budowania stron: Edytor Wix do samodzielnej pracy oraz Wix ADI, czyli kreator obsługiwany przez sztuczną inteligencję. Korzystając z drugiej opcji, odpowiadasz na kilka pytań i po chwili dostajesz gotową propozycję. Wix to setki szablonów i nieograniczona liczba podstron. Narzędzie jest zupełnie bezpłatne, chyba że chcesz skorzystać z bardziej zaawansowanych rozwiązań.
  • Skorzystaj z usług profesjonalistów, którzy od podstaw stworzą dla Ciebie skuteczny landing page i będą optymalizować go dla osiągania maksimum efektów. Chętnie pomogę, zapraszam do kontaktu.

Podsumowanie

Landing page z pewnością pomoże Ci w realizacji celów biznesowych. Stanie tak się jednak tylko, gdy będzie dobrze przygotowany. Przychodzi Ci do głowy jeszcze jakiś istotny aspekt? Artykuł Ci się spodobał? Mam nadzieję, że będzie przydatny. Daj znać w komentarzu!


Leave a Reply

Your email address will not be published.